VZDĚLÁVACÍ OBSAH
Hlavním východiskem pro tvorbu našeho vzdělávacího programu je Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Tento dokument stanovuje rámcové i dílčí cíle poznatky, hodnoty, postoje a klíčové kompetence, kterých by mělo dítě dosáhnout před nástupem do ZŠ.
Obsah vzdělávání v naší MŠ je stejný pro všechny čtyři třídy. Na jeho zpracování se podílely všechny paní učitelky, které tak využily svých dlouholetých zkušeností s motivačním plánováním. Obsah je vypracován na dobu tří let. Dále společně vytváříme Roční plán na období jednoho školního roku. Obsah vzdělávání se realizuje v jednotlivých třídách v Třídním vzdělávacím programu. TVP paní učitelky zpracovávají na období dvou až čtyř týdnů, někdy i delší.
Všechny třídy mají do svého třídního vzdělávacího programu zařazené seznamování se hravou formou s cizím jazykem – angličtinou, které vychází ze současných trendů moderního vzdělávání. Toto seznamování probíhá průřezově celým dnem.
V tomto tříletém období budeme obohacovat školní vzdělávací program doplňkovými programy (viz příloha ŠVP):
„Pohádkové postavy žijí s dětmi“ (viz. příloha č.1)
“Cookie and friends“ (viz příloha č.2)
„Maminko, tatínku, paní učitelko, budeme si povídat“ (viz příloha č. 3)
Příroda kolem nás
Charakteristika:
Osvojování si nových poznatků z oblasti živé a neživé přírody, vytváření správných životních postojů k přírodě. Poznávání a pojmenování věcí kolem nás i nejbližšího okolí dítěte, jako je prostředí školy, třídy a rodiny, vytváření citových pout dítěte ke svému okolí, rozvíjení vzájemných vztahů mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a dospělými, mezi dětmi a rodiči, mezi dětmi a zaměstnanci mateřské školy. Utváření vztahu k životnímu prostředí v okolí školy a domova s důrazem na ekologii.
Podtémata:
Roční období (Když odlétli ptáci a padá listí, Slunce patří létu, Pojďte vzbudit jaro, Co nám zima nadělí)
Počasí
Zvířátka
Kompetence:
kompetence k učení
– klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
– kompetence k řešení problémů
– při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
– všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
– kompetence komunikativní
– dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
kompetence sociální a personální
– samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
kompetence činnostní a občanské
– má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
– ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
Dílčí cíle:
– rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí
– rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
– rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
– rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
– rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání
– rozvoj kooperativních dovedností
– vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu, pozitivních vztahů ke kultuře a umění, rozvoj dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat
– seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu
– rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách
Činnosti:
– manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
– artikulační, řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, vokální činnosti
– samostatný slovní projev na určité téma
– hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků, užívání gest
– přímé pozorování přírodních, kulturních i technických objektů i jevů v okolí dítěte, rozhovor o výsledku pozorování
– konkrétní operace s materiálem (třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.)
– smyslové hry, nejrůznější činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu a vnímání, zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti apod.
– hry a praktické úkony procvičující orientaci v prostoru i v rovině
– činnosti přiměřené sílám a schopnostem dítěte a úkoly s viditelným cílem a výsledkem, v nichž může být dítě úspěšné
– výlety do okolí (do přírody, návštěvy dětských kulturních akcí apod.)
– společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
– běžné každodenní setkávání s pozitivními vzory vztahů a chování
– různorodé společné hry a skupinové aktivity (námětové hry, dramatizace, konstruktivní a výtvarné projekty apod.) umožňující dětem spolupodílet se na jejich průběhu i výsledcích
– přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody, kulturních i technických objektů, vycházky do okolí, výlety
– přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě (příroda živá i neživá, přírodní jevy a děje, rostliny, živočichové, krajina a její ráz, podnebí, počasí, ovzduší, roční období)
– praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí a jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi (praktické pokusy, zkoumání, manipulace s různými materiály a surovinami)
– pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník apod.)
– smysluplné činnosti přispívající k péči o životní prostředí a okolní krajinu, pracovní činnosti, pěstitelské a chovatelské činnosti, činnosti zaměřené k péči o školní prostředí, školní zahradu a blízké okolí
Kouzelný pohádkový čas
Charakteristika:
Seznamování dítěte s řečí pomocí pohádek a příběhů, vytváření jeho pozitivního vztahu ke knize, umění. Rozvíjení vyjadřování dítěte, jeho představivosti a fantazie, seznamování dítěte s pravidly chování ve třídě na základě příběhů a pohádek. Uvádění dítěte do světa pohádek a tvořivého vyjádření svých prožitků a zprostředkovat dětem kouzlo lidových tradic
Podtémata:
Pohádky
Příběhy a bajky
Do divadla na výlet
Co najdeme v knížkách
Vezmi si tužku, pastelky, namalujeme pohádky
Lidové tradice v naší školičce
Kompetence:
kompetence k učení
– pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí
kompetence k řešení problémů
– nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu
kompetence komunikativní
– ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
– průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
– ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
kompetence sociální a personální
– napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí
kompetence činnostní a občanské
– chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
– má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
Dílčí cíle:
– rozvoj a užívání všech smyslů
– osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu
– o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
– rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
– rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a city plně prožívat
– rozvoj poznatků, schopností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
– rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
– vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
– seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
– vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
Činnosti:
– společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.)
– poslech čtených či vyprávěných pohádek a příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů
– přednes, recitace, dramatizace, zpěv
– prohlížení a „čtení“ knížek
– námětové hry a činnosti
– hry nejrůznějšího zaměření podporující tvořivost, představivost a fantazii (kognitivní, imaginativní, výtvarné, konstruktivní, hudební, taneční či dramatické aktivity)
– činnosti zaměřené k vytváření (chápání) pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem, s médii apod.)
– činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem, běžnými proměnami a vývojem a přibližující dítěti přirozené časové i logické posloupnosti dějů, příběhů, událostí apod.
– spontánní hra
– činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti vyvolávající veselí a pohodu
– sledování pohádek a příběhů obohacujících citový život dítěte
– dramatické činnosti (předvádění a napodobování různých typů chování člověka v různých situacích), mimické vyjadřování nálad (úsměv, pláč, hněv, zlobu, údiv, vážnost apod.)
– sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, výtvarné hry a etudy
– kooperativní činnosti ve dvojicích, ve skupinkách
– společná setkávání, povídání, sdílení a aktivní naslouchání druhému
– četba, vyprávění a poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením
– přípravy a realizace společných zábav a slavností (oslavy výročí, slavnosti v rámci zvyků a tradic, sportovní akce, kulturní programy apod.)
– tvůrčí činnosti slovesné, literární, dramatické, výtvarné, hudební, hudebně pohybové, dramatické apod. podněcující tvořivost a nápaditost dítěte, estetické vnímání i vyjadřování a tříbení vkusu
– receptivní slovesné, literární, výtvarné či dramatické činnosti (poslech pohádek, příběhů, veršů, hudebních skladeb a písní, sledování dramatizací, divadelních scének)
– sledování událostí v obci a účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé
– práce s literárními texty, s obrazovým materiálem, využívání encyklopedií a dalších médií
Učíme se žít spolu – nejsme všichni stejní (společenství- komunikace mezi lidmi)
Charakteristika:
Posílení kladného vztahu ke spolupráci s dětmi i dospělými, rozvíjení zájmu o spolupodílení se na společném životě a činnostech ve škole i v rodině, vnímání rozdílu mezi lidmi a učení se respektu k ostatním, snaha o řešení vzniklých problémů různými způsoby, vytváření pohody kolem sebe – chování podle dohodnutých pravidel. Navázat na dosavadní život v rodině, ukázat dětem nový svět kamarádů, lidí, věcí a tvorů kolem nás.
Podtémata:
Máme nové kamarády
Pravidla
Máme své sny a přání (zaměstnání)
Rodina
Kompetence:
kompetence k učení
– učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí
a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
– odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
kompetence k řešení problémů
– řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
– rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
kompetence komunikativní
– v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
kompetence sociální a personální
– uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
– chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování
– ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku;
– je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
– při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
kompetence činnostní a občanské
– dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
– chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
– zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
– spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
Dílčí cíle:
– osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
– rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
– posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
– získání relativní citové samostatnosti
– rozvoj schopnosti sebeovládání
– seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
– posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině, v mateřské škole, v dětské herní skupině apod.)
– poznávání pravidel společenského soužití a jejich spoluvytváření v rámci přirozeného sociokulturního prostředí, porozumění základním projevům neverbální komunikace obvyklým v tomto prostředí
– rozvoj společenského i estetického vkusu
– rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
Činnosti:
– jednoduché pracovní a sebe obslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu, úpravy prostředí apod.
– komentování zážitků a aktivit, vyřizování vzkazů a zpráv
– řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání různých možností a variant
– činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující (umožňující) samostatné vystupování, vyjadřování, obhajování vlastních názorů, rozhodování a sebehodnocení
– cvičení organizačních dovedností
– cvičení v projevování citů (zvláště kladných), v sebekontrole a v sebeovládání (zvláště emocí záporných, např. hněvu, zlosti, úzkosti apod.)
– hry na téma rodiny, přátelství apod.
– činnosti vedoucí dítě k identifikaci sebe sama a k odlišení od ostatních
– aktivity podporující sbližování dětí
– aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi (kamarádství, přátelství, vztahy mezi oběma pohlavími, úcta ke stáří apod.)
– hry, přirozené i modelové situace, při nichž se dítě učí přijímat a respektovat druhého
– činnosti zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití a chování, spolupodílení se na jejich tvorbě
– hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých
– aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v prostředí mateřské školy
– spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
– hry zaměřené k poznávání a rozlišování různých společenských rolí (dítě, dospělý, rodič, učitelka, žák, role dané pohlavím, profesní role, herní role) a osvojování si rolí, do nichž se dítě přirozeně dostává
– aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
– kognitivní činnosti (kladení otázek a hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslech, objevování)
Už vím proč – chci pomáhat světu (d. rozumí světu)
Charakteristika:
Pozoruji svět kolem sebe a jeho změny, zjišťuji příčiny změn,
Vlastními činnostmi a experimenty poznávám hranice svých možností, snažím se být samostatný. Učím se odpovědnosti za důsledky svého chování ve vztahu k přírodě a životnímu prostředí
Podtémata:
Experimentujeme a objevujeme celý rok
Pomáháme světu (ekologie)
Každý něco dělá
Rodina
Ve zdravém těle zdravý duch
Kompetence:
kompetence k učení
– soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
– získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
kompetence k řešení problémů
– problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
– zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
kompetence komunikativní
– dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
kompetence sociální a personální
– spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
kompetence činnostní a občanské
– odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
– dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
Dílčí cíle:
– uvědomění si vlastního těla
– osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
– osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí
– vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
– osvojení si elementárních poznatků o znakových systémech a jejich funkci (abeceda, čísla)
– poznávání sebe sama, rozvoj pozitivních citů ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry, osobní spokojenosti)
– ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými
– rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se), přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané
– rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte, rozvoj schopnosti projevovat se autenticky, chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
– pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit
Činnosti:
– lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh, skoky a poskoky, lezení), nelokomoční pohybové činnosti (změny poloh a pohybů těla na místě) a jiné činnosti (základní gymnastika, turistika, sezónní činnosti, míčové hry apod.)
– zdravotně zaměřené činnosti (vyrovnávací, protahovací, uvolňovací, dechová, relaxační cvičení)
– smyslové a psychomotorické hry
– činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí
– grafické napodobování symbolů, tvarů, čísel, písmen
– záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenovávání jejich vlastností (velikost, barva, tvar, materiál, dotek, chuť, vůně, zvuky), jejich charakteristických znaků a funkcí
– motivovaná manipulace s předměty, zkoumání jejich vlastností
– spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty
– činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy, značky, symboly, obrazce)
– činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností; záměrné pozorování, čím se lidé mezi sebou liší (fyzické i psychické vlastnosti, dovednosti, schopnosti, city, vlastnosti dané pohlavními rozdíly, věkem, zeměpisným místem narození, jazykem) a v čem jsou si podobní
– běžné verbální i neverbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem i s dospělým
– hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (využívání praktických ukázek z okolí dítěte, tematické hry seznamující dítě s různými druhy zaměstnání, řemesel a povolání, s různými pracovními činnostmi a pracovními předměty, praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji, provádění jednoduchých pracovních úkonů a činností apod.)
– poučení o možných nebezpečných situacích a dítěti dostupných způsobech, jak se chránit (dopravní situace, manipulace s některými předměty a přístroji, kontakt se zvířaty, léky, jedovaté rostliny, běžné chemické látky, technické přístroje, objekty a jevy, požár, povodeň a jiné nebezpečné – – – situace a další nepříznivé přírodní a povětrnostní jevy), využívání praktických ukázek varujících dítě před nebezpečím
– praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
– pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník apod.)
– ekologicky motivované hravé aktivity (eko hry)
Obletět svět přál bych si hned
Charakteristika:
Seznámit děti se světem, živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí, vést děti k ochraně přírody, učit děti, že každý tvor je důležitý a má své místo na světě.
Podtémata:
Naše země je kulatá
Počasí
Doprava
Exotická zvířata
Kompetence:
kompetence k učení
– má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách;
– orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
kompetence k řešení problémů
– chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
kompetence komunikativní
– domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
– ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku
kompetence sociální a personální
– dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
– je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
kompetence činnostní a občanské
– uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
– svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
Dílčí cíle:
– vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
– vytváření základů pro práci s informacemi
– získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
– osvojení si elementárních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
– vytváření prosociálních postojů (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti apod.)
– vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
– poznávání jiných kultur
– osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí při spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí a k ochraně dítěte před jeho nebezpečnými vlivy
– vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí
Činnosti:
– vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo co shlédlo
– činnosti a příležitosti seznamující děti s různými sdělovacími prostředky (noviny, časopisy, knihy, audiovizuální technika)
– hry a činnosti zaměřené ke cvičení různých forem paměti (mechanické a logické, obrazné a pojmové)
– činnosti zaměřené k vytváření (chápání) pojmů a osvojování poznatků (vysvětlování, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrazovým materiálem, s médii apod.)
– činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou (číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství apod.) a jejich smysluplné praktické aplikaci
– činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denním řádem, běžnými proměnami a vývojem a přibližující dítěti přirozené časové i logické posloupnosti dějů, příběhů, událostí apod.
– příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
– hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se s ním, půjčit hračku, střídat se, pomoci mu, ke schopnosti vyřešit vzájemný spor apod.
– setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním mimo mateřskou školu, návštěvy kulturních a uměleckých míst a akcí zajímavých pro předškolní dítě
– aktivity přibližující dítěti svět kultury a umění a umožňující mu poznat rozmanitost kultur (výtvarné, hudební a dramatické činnosti, sportovní aktivity, zábavy, účast dětí na kulturních akcích, návštěvy výstav, divadelních a filmových představení, využívání příležitostí seznamující dítě přirozeným – způsobem s různými tradicemi a zvyky běžnými v jeho kulturním prostředí apod.)
– aktivity zaměřené k získávání praktické orientace v obci (vycházky do ulic, návštěvy obchodů, návštěvy důležitých institucí, budov a dalších pro dítě významných objektů)
– hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích, kterých se dítě běžně účastní, praktický nácvik bezpečného chování v některých dalších situacích, které mohou nastat
– využívání přirozených podnětů, situací a praktických ukázek v životě a okolí dítěte k seznamování dítěte s elementárními dítěti srozumitelnými reáliemi o naší republice